تأملی در بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان علمی جوان
تحقق نهضت علمی و نرم افزاری در گرو اهتمام نخبگان به نهضت ترجمه

<span style='color: rgb(0, 117, 125);font-size:19px;font-family: mitra;'>تأملی در بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان علمی جوان</span><br>تحقق نهضت علمی و نرم افزاری در گرو اهتمام نخبگان به نهضت ترجمه
بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان علمی جوان از زوایای مختلف قابل تحلیل و بررسی است؛از ضرورت حفاظت و صیانت از استعداد های درخشان این نظام تا لزوم اهتمام به استمرار و اجتناب از انقطاع در مبارزه فرهنگی با جنگ نرم دشمنان که در جای خود قابل تأمل است.


به گزارش خبرگزاری علم وفناوری از کهگیلویه و بویراحمد؛ بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان علمی جوان از زوایای مختلف قابل تحلیل و بررسی است؛از ضرورت حفاظت و صیانت از استعداد های درخشان این نظام تا لزوم اهتمام به استمرار و اجتناب از انقطاع در مبارزه فرهنگی با جنگ نرم دشمنان که در جای خود قابل تأمل است.
هم چنین هشدار معظم له به لزوم ممانعت از بازتولید آفت وابستگی و ضرورت مقابله با روشنفکران سست عنصر، مادی و فریب خور و البته غرب گرا که با برچسب جهانی شدن، مولفه های وابستگی را در کشور ریل گذاری می کنند از دیگر نکات مهم و قابل تأمل معظم له در این دیدار بوده است.در ادامه ضرورت غایت باوری در میان نخبگان و لزوم تبدیل نظام اسلامی به یک کشور پشرفته، قدرتمند و اتکاء به عزت نفس برای تحقق تمدن نوین اسلامی از جمله راهبردهای کلیدی رهبر معظم انقلاب در این دیدار بوده است.
لیکن تأکید مجدد معظم له بر ضرورت شکل گیری نهضت نرم افزاری از جمله مهمترین فرازهای بیانات ایشان بوده است، رهبر معظم انقلاب فرمودند؛« از پانزده سال پیش یا اندکی بیشتر مسئله‌ی نهضت علمی و نهضت نرم‌افزاری و حرکت عظیم علمی را مطرح کردم»[۱].
با تأمل در دغدغۀ مقام معظم رهبری عنصر ابتکار و نواوری را باید حلقۀ مکمل تحقق کامل جنبش نرم افزاری در نظر گرفت همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار نخبگان بدان اشاره نمود و فرمود:« یک نسلی باید به وجود بیاید .. دارای ابتکار، و یا در فرازی دیگر فرمودند:« جوانهای عزیز! اگر شما بتوانید کشورتان را پیشرفته کنید از لحاظ علمی، از لحاظ ابتکارات.. . یک کشوری سر بر خواهد آورد که از لحاظ شاخصهای مورد قبول دنیا شاخص علم، شاخص پیشرفت فنّاوری، شاخص ثروت، شاخص مادّیّات و شاخص­های انسانی و درعین‌حال برخوردار از معنویّت و شرافت و توجّه به خدا و ایمان و اعتماد به خدا در سطح عالی قرار می­گیرد. »[۲]
حال  با این تفاسیر باید این پرسش مهم را مطرح نمود که به راستی حوزه و دانشگاه به چه حد و میزان در خلاقیت و تولید دانش بر مبنای  ایده پردازی موفق عمل کرده اند؟ متأسفانه پاسخ این پرسش منفی است و این دو نهاد مهم علمی و معرفتی کشور در پاره ای از موارد خود مصرف کننده مطلق و ضد تولید به شمار می آیند، زیرا حوزه با غفلت از نیازهای روز جامعه تمرکز فقهی و اصولی خود را به گذشته معطوف کرده است و تقریرات مکرر سرفصل های دروس فقه و اصول با رویکرد نگاه  به نیازهای گذشته سیستم دانشی و فکری حوزه را از جامعه دور کرده است، حال آنکه با چنین رویکری نمی توان خلاقیت و نوآوری حوزه در مواجهه با وقایع جامعه امروزی به انتظار نشست.هم چنین دانشگاه نیز با بی اعتنایی مفرط نسبت به نیازهای اجتماعی فرهنگی اقتصادی ..مردم صرفاً به تولید مقاله، کتاب و پایان نامه های غیر هدفمند و مغایر با چالش ها  و بحران های بومی جامعه  و منطبق بر نیازهاو برحان های  جوامع غربی اشتغال ورزیده است که در نهایت باید گفت هر دو نهاد دانشی کشور با عدم تولید فکر ونریه و عدم خلاقیت ، موجبات رکود و ایستایی در  تحقق جنبش نرم افزاری را تسریع کرده اند.
اما راه حل چیست در این میان باید گفت نقش نخبگان جوان و نیز جنبش های دانشجویی و علمی برای تقویت علوم دانش بنیان و لزوم ایجاد نهضت ترجمه آثار و منابع اصلی غرب برای فهم علوم انسانی غرب غیر قابل انکار است.هم چنین اجتناب حوزه از تمرکز زایی در ساحت فردی فقه و لزوم ورود عالمانه به دغدغه های اجتماعی و فرهنگی(بخوانید فقه پویا)و به تعبیر رهبر معظم انقلاب « فقه اجتماعى و فقه حکومتى و فقهى که مى‌خواهد نظام زندگى ملتها را اداره کند و باید پاسخگوى مسائل کوچک و بزرگ ملتها باشد، فقهى که مى‌خواهد یک ملت یا مجموعه‌ى عظیمى از انسانها و ملتها را اداره کند، بایستى بتواند شرایط زمان را بشناسد و پاسخ هر نیازى را در هنگام آن نیاز، به آن بدهد و نمى‌تواند در زمینه‌هاى سیاسى، اقتصادى، فرهنگى و همه‌ى مسائل زندگى مردم، نقطه‌اى را بى‌پاسخ بگذارد»[۳]
به عنوان یکی از راهبردهای تقویت جنبش نرم افزاری مورد توجه است.لیکن در این میان باید به وجود روشنفکران غرب زده به عنوان یکی از موانع اصلی شکل گیری نهضت نرم افزاری اشاره نمود، غرب گرایانی که از دوران قاجار با تمرکز بر تقلید از غرب در مقولۀ تکنولوژی تلاش کردند اندیشه های غربی را از نوع لباس پوشیدن تا دیگر بخش های فرهنگ و اقتصاد و سیاست را وارد جامعه کنند.
گفتنی است روشنفکران غرب زده از بیماری لاعلاجی به نام شیفتگی و وابستگی مفرط به غرب به ویژه در حیطه علم و تکنولوژی برخوردارند و همۀ هنر این روشنفکران در ممانعت از اقدام برخی  اساتید ارزشی و زبان دان در ترجمه آثار و منابع اصلی دانشمندان غربی و مخالفت با تولید علوم انسانی بومی خلاصه شده است زیرا ترجمۀ این آثار و در نهایت شناخت کامل علوم انسانی غربی حوزه و دانشگاه را در بازتولید علوم انسانی بومی، یاری خواهد کرد که در صورت تحقق این مهم ،بی سوادی و تقلیدگرایی این روشنفکران غرب زده و سکولار بر ملا خواهد شد.در خاتمه باید گفت  خواستگاه تاریخی نهضت نرم افزاری نه با تقلید کورکورانه از غرب بلکه با شناخت دقیق مبانی علوم انسانی غربی  و از سوی دیگر شناخت و بازتولید علمی منبعث از ریشه های  تاریخ معرفتی و سیاستگذاری کشورمحقق خواهد شد.
[۱] بیانات مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان علمی جوان۲۸/۷/۱۳۹۵٫
[۲] همان.
[۳] بیانات مقام معظم رهبری؛۱۴/۳/۱۳۷۶٫

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *